We kennen het allemaal, je bent op Facebook of Instagram aan het scrollen en je komt een advertentie tegen. Net zoals je de Advertenties hebt op Google kan je er ook voor kiezen om de adverteren op Facebook en alle platformen die onder Meta vallen zoals Instagram en Whatsapp.
Vele bedrijven pinnen zich nog altijd te veel vast op het adverteren op zoekmachines maar het wordt alsmaar interessanter om ook op Facebook en Instagram te adverteren.
Hoe begin je hieraan?
Facebook biedt een omgeving aan waar jij al je business gerelateerde zaken kan regelen. Deze omgeving wordt de ‘meta Business Suite’ genoemd. Je kan hier niet alleen terecht voor je advertenties maar ook voor het beheren van je bedrijfspagina, je inkomende berichten en alles wat met je bedrijfspagina te maken heeft.
De Meta Business Suite is al enorm geëvalueerd naar mogelijkheden toe maar als beginnende gebruiker kan het platform als overweldigend en ingewikkeld overkomen. Eens je enkele ervaring op het platform hebt wordt het gemakkelijker om je weg op het platform te vinden.
Je eerste advertentie
Als je alle instellingen op punt hebt gesteld met je bedrijfsaccount kan je aan het echte werk beginnen: je eerste advertentie creëren. Facebook biedt enorm veel verschillende mogelijkheden wat advertenties betreft. Maar ook zoals bij Google is het belangrijk om wat voorbereiding te treffen voor je begint met het creëren van je advertentie.
Je moet gaan bepalen wie je doelpubliek is en op wie je wilt focussen met de advertentie. Je kan zoals in Google ook gebruik maken van verschillende advertentiegroepen en advertentiesets zo kan je met verschillende advertenties op andere doelgroepen focussen. Daarnaast is een belangrijk gegeven ook welk budget je gaat spenderen per advertentie. Hierbij geeft Facebook een mooi voorbeeld van hoeveel potentieel bereik en conversies je zal hebben met het ingegeven budget.
Je kan nog enorm veel verschillende instellingen gaan aanpassen en toevoegen. Zo kan je werken met een Facebook pixel om te gaan kijken wat bezoekers op je site nu juist doen of aanklikken. Het is ook belangrijk om mee te geven wat het doel is van de advertentie. Wil je meer bezoekers, websitebezoeken, leads, …
Advertentiemateriaal
Als al je instellingen aangepast zijn moeten we natuurlijk ook de advertentie zelf nog maken. Je kan hier veel verschillende kanten mee uit. Je kan kiezen voor een afbeelding, een video, een carrousel, … Naast het visuele aspect kan je ook nog tekst toevoegen: koppen, beschrijvingen, … De mogelijkheden zijn hier enorm breed. Heb je verschillende ideeën en wil je weten wat nu het beste werkt voor jou? Dan kan je altijd nog A/B-test uitvoeren om te kijken welke advertentie het beste werkt.
Opvolging
Nadat je advertentie gepubliceerd is kan je even de advertentie laten lopen om data te verzamelen. Na een tijdje kan je natuurlijk eens kijken welke data je advertentie heeft verzameld. In plaats van de advertentie te bewerken kies je voor ‘grafieken bekijken’. Hier vind je alle informatie terug over de prestatie van je advertentie. Zo kan je bekijken door welke leeftijdsgroepen je advertentie het meest bekeken is, of er websiteleads gemaakt zijn. Maar ook op welke platformen je advertenties het meest zichtbaar zijn.
Deze data kan je dan gebruiken om je advertentie verder te optimaliseren om zo tot je doel te komen. Belangrijk hierbij is dat je vaak genoeg gaat kijken hoe de advertentie loopt en je advertentie blijft optimaliseren en kijken op welke vlakken je nog extra kan verbeteren zodat je budget optimaal gebruikt wordt om tot het best mogelijke resultaat te komen.
Als je wil weten of Facebook interessant kan zijn voor jouw onderneming kan je altijd vrijblijvend een offerte aanvragen en bekijken we samen de mogelijkheden voor jou. Je kan nog altijd meer info vinden op onze website: https://kristofdv.be/social-media-advertising.php